Anushka Sachan minden este lefekvés előtt előveszi a telefonját, hogy bejelentkezzen egy online ruhákat értékesítő alkalmazásba.
“Ez egyfajta szokássá vált nálam” - mondta a 20 éves hongkongi egyetemi hallgató. “Elalvás előtt annyit szoktam mondani, hogy okés, még egyszer bejelentkezem, hogy lecsekkoljam mi a helyzet.”
Sachan által használt platform a Shein nevű kínai mobilalkalmazás, ami gyorsan felkeltette a tizenéves TikTok felhasználók érdeklődését - írja legújabb feltáró cikkében a CNN Business.
A Shein egy nagyon titokzatos vállalat, ami az elmúlt hónapokban azért került a címlapokra, mert az Egyesült Államokban, appletöltésekben felülmúlta az Amazont, (NASDAQ: AMZN) illetve újgenerációs vásárlási kultuszt teremtett. Bár egyértelműen nem derül ki az alkalmazásból, de a Shein kínából származó ruhákat árul a világ minden pontjára. Hetente több száz új kollekciót dobnak ki a piacra, így a trendek az eddiginél is gyorsabban változnak.
Egyes szakértők azt mondják, hogy a Shein a Zarát és a H&M-et a saját játékukban győzi le, ugyanis ennyire gyors kollekcióváltásra a fenti cégek sem képesek.
“Lassúvá teszik a gyors divatot” - ezt már Erin Schmidt, a Coresight Research kiskereskedelemmel és technológiával foglalkozó globális tanácsadó és kutatócég vezető elemzője tette hozzá.
Megváltoztatták a modellt
Sachan naponta ellenőrzi a Shein alkalmazást ugyanazokból az okokból, mint sokan mások: pontot szerezni. Minél többet kap, annál többet spórolhat a vásárlásokon. A Shein mindent díjaz az ügyfeleknek. Az alkalmazás megnyitásáért és az élő közvetítések megtekintéséért pontok járnak. Még külön online outfit ötletversenyeket is hirdetnek, a résztvevők pedig szintén tokeneket kapnak érte.
“Eléggé addiktív” - mondta Sachan, aki úgy jellemezte a vásárlási élményt, mint egy mobiljátékot.
A Shein sikere főleg abban merül ki, hogy kínai cég lévén, hipergyors gyártási folyamatot tudott kialakítani, az árak olcsóbbak, mint a legtöbb fast fashion márkánál és adatalapú termékkínálattal rendelkeznek.
“Abbahagytam a vásárlást a H&M-ről, amikor elkezdtem használni a Sheint” - mesélte Sachan, aki gyakran felkutatja az oldalt új kiegészítők után. Elmondása szerint, egyszer sikerült megkaparintania egy nyakláncot 9 hongkongi dollárért. (kb. 344 forint) “Szinte ugyanazokat a dolgokat kapom, mint a H&M-ben, de olcsóbban” - teszi hozzá.
Feltörekvő csillag
A Sheint még 2008-ban Chris Xu alapította, bár akkoriban ZZKKO néven futott. A Coresight Research szerint az alkalmazás kitalálója marketing- és keresőoptimalizálási tanácsadó volt, ezen tapasztalatai pedig hasznosnak bizonyultak a webhely hatékony algoritmusának megalkotásában.
“A cég eleinte kizárólag esküvői ruhákat árult” - mondta Schmidt. Később átállt az általános női ruházatra, illetve kiegészítőkre és felvette a Sheinside nevet. 2015-ben a cég ismételten átnevezte magát mondván, hogy olyan nevet szeretne, amely könnyebben megjegyezhető és jobban kereshető az interneten. Így lett egyszerűsítve Shein.
A Shein robbanásszerű növekedését nagyban segítette a COVID járvány, és azon kevés kínai márkák egyikévé vált, mely mindenütt elismerést szerzett. Tavaly októberben ez lett a világ legnagyobb online divatcége, (a saját brand alatt árult márkák tekintetében) az Euromonitor International adatai alapján. A kutatócég több információt nem volt hajlandó közölni, mert saját projekt részeként vizsgálta a piacot.
A Shein főként a Zarával és a H&M-mel versenyez azon ügyfelekért, akik olcsóbban szeretnék megkaparintani a legújabb trendi darabokat. Bár mind a három cég saját neve alatt értékesíti a termékeket, azért van egy kis különbség. A Shein csak és kizárólag mobilalkalmazáson és weboldalon elérhető, míg a másik két versenytárs fizikai boltokkal is rendelkezik, ezért ők nagyobb réteget szolgálnak ki, valamivel magasabb áron.
A Shein fő vetélytársainak a Magyarországon annyira nem ismert brit Boohoo és ASOS-t tartják, melyek marketingbüdzséjük jelentős részét online térben költik el. Ezek a cégek is fiatal nőkre pozicionálták magukat és olcsóbb ruházati darabokat árulnak.
Csak az idei év első felében, több mint 81 milliószor töltötték le a Shein alkalmazását. Az App Annie és a Sensor Tower elemzőcégek szerint május közepén megelőzte az Amazont, és ez lett a legtöbbet telepített vásárlási alkalmazás az Egyesült Államokban. Ez korábban csak a Wish-nek sikerült (NASDAQ: WISH), amely még vezeti az összetett listát a világon.
A Shein arra készteti a felhasználókat, hogy térjenek vissza az alkalmazásba, gyakorlatilag mindenért jutalmazva őket. Ez kedvezményt eredményez, ami ismételt vásárlásra ösztönzi az embert. És ez a körforgás így megy a végtelenségig.
“Bár az Amazon mostanában visszavette a letöltési elsőséget, a napi telepítési számban nincs szignifikáns különbség” - mondta Craig Chapple, a Sensor Tower európai, közel-keleti és afrikai mobil szektor stratégája.
“Az elmúlt hónapokban a Shein valóban felrobbantotta a közösségi médiát és a hírportálokat. Mindenki meg szeretne tudni mindent erről a vállalatról.” - mondta Schmidt.
Sajnos azonban nagyon kevés információ látott eddig napvilágot a Shein-ről, a belső működéséről pedig szinte semmi, annak ellenére, hogy ez Kína egyik legértékesebb magánvállalkozása. A PitchBook szerint a Shein értéke tavaly augusztusban 15 milliárd dollár volt. Idén nyáron ez megduplázódott és elérte a 30 milliárd dollárt, miközben az éves bevétele elérte a 10 milliárd dolláros álomhatárt - legalábbis a Bloomberg szerint, akik meg nem nevezett forrásokra hivatkoztak.
A Shein befektetői között olyan nagy nevek vannak, mint a Sequoia Capital China és a Tiger Global. A CNN szeretett volna készíteni interjút a Shein vezetőségével és a befektetőkkel, de az interjúkérést elutasították.
Telített volt a piac, mégis találtak rést maguknak
A Shein határozottan globális vállalkozásként pozicionálja magát, nagy hangsúlyt helyezve a lokális forgalmazása. Több, mint 220 országba vagy területre szállít. A hírek szerint külön logisztikai központjuk van Európában, ezért tudnak egy-két héten belül mindent szállítani.
Információnk szerint az Alibaba és a Wish is tervez európai logisztikai központot, pont Magyarországon. (A hír még csak pletykaszintű - hivatalosan senki nem erősítette meg.)
A Shein weboldal nem említ háttértörténetet, sőt még azt sem, hogy hol található a cég, csak annyit közölnek, hogy nemzetközi vállalat. A siker is nagyban köszönhető ennek, sokan nem is vásárolnának onnan, ha kiderülne, hogy jól befotózott Aliexpress-szintű ruhákat árulnak.
Ráadásul a kínai-amerikai konfliktusnak köszönhetően sokan bojkottálják a kínai cégeket, az amerikai tőzsdén hatalmas esésben vannak a kínai részvények. A Shein is tőzsdei bevezetés előtt áll, várhatóan 44 milliárd dollárra fogják értékelni, de egyelőre kivárnak, hátha lenyugszik addig a piac.
“Tekintettel arra, hogy a jelenlegi gopolitikai feszültségek miatt milyen a légkör, észszerű lehet, hogy a Shein annyira nem reklámozza a kínai gyökereit. Csak üzletet szeretnének kötni és a politikával nem foglalkozni. Talán ez megbocsájtható nekik” - mondja Matthew Brennan, aki a China Channel kutatócég alapítója és a kínai mobiltechnológia szakértője.
A cég körüli titkolózás azonban zavaró lehet. Egyes ügyfelek, például Sachan, aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy számos dolog nem átlátható, nem tudni milyen minőségű, beszerzési forrású anyagokból készültek a ruhák és a kiegészítők, a dolgozók pedig milyen munkakörülmények között dolgoznak.
A szakértők megjegyzik, hogy a vállalat értékelését is megnehezíti, hogy csupán minimális adat áll rendelkezésre, bár a letöltési statisztikák gyakran szilárd mutatók arra, hogy mennyit is érhet egy adott márka.
Villámgyors divat
A Shein gyors hírnevet szerzett magának azzal, hogy meghökkentette a közösségi médiát fogyasztó tömeget a megfizethető, divatos ruháival. A vállalat nagymértékben támaszkodik az influenszerekre és a sztárokra, olyan hírességekkel dolgoztak együtt, mint például Katy Perry vagy Nick Jonas.
A márka különösen népszerű TikTok-on a Z generációs vásárlók körében, ahol trend lett, hogy 1000 dolláros vásárlásokat mutatnak meg. Szakértők azonban egyöntetűen azt mondják, hogy a Shein sikere az, hogy elhozta a valós idejű kiskereskedelmet online formában.
A Shein kifejlesztett egy saját algoritmust, amely pásztázza a netet, beleértve a saját hatalmas ügyfél-adatbázisát, hogy megtudja: milyen divatcikkek a jelenlegi és várhatóan a jövőbeli trendek a keresésekben, mire reagálnak az emberek a versenytársak webhelyein. A kínai cég ezeket az adatokat egyből tervezőknek küldi, akik új ruhák kitalálására használják fel. A Shein még a gyors márkák között is villámsebes. A cég napi 500 új termékkel frissíti a kínálatot.
A Sheinnek sikerült kihasználnia Kína gyártási képességeit is, ami lehetővé tette, hogy jelentősen csökkentsék az átfutási időt. Kutatók becslése alapján a gyártási ütemterv átlagosan három-hét nap, miközben a Zara átlagosan háromhetes időtartalommal dolgozik.
Újságírók komoly nyomozás árán megtudták, hogy a Shein beszállítói a cég háttérszoftverét használják, ami lehetővé teszi számukra, hogy azonnal információkat szerezzenek a felhasználói kattintásokról és megrendelésekről.
“Integrálták rendszereiket a gyárukkal” - mondta Schmidt. Annak alapján, hogy mi a trend, például ki mire kattint, mi lesz népszerű, az algoritmus jelez a gyárba és azt mondja: kezd el ezt és ezt az anyagot használni, ilyen fazonnal és valami hasonló ruhát gyárts le. Lényegében az összes közvetítőt kivágták a folyamatból.
A Shein óvatos, először csak kis tételeket készít mindaddig, amíg ki nem derül, hogy sikeres-e az adott darab. Ha gyorsan elfogy, a Shein hatalmas megrendelést ad le. Amennyiben nem lesz népszerű, olcsón kiszórja azokat és megy a következő variációra.
A túlfogyasztás iskolapéldája
Bár a Shein az egyik legnagyobb név most a piacon, számos ember ignorálja az alkalmazást, ugyanis komoly aggályok merülnek fel a gyártási folyamatok környezeti hatása miatt. Sachan maga részéről a pazarlással és túlfogyasztással kapcsolatos problémákat hozta fel egyik okként, amiért kevesebbet szeretne vásárolni az alkalmazásban még akkor is, ha úgy érzi: minden nap be kell jelentkeznie.
Te rendeltél már róla? Mi a véleményed?
Forrás: CNN, Bloomberg, MoneyBull
Képek forrása: CNN
Fontos: Az oldalon megjelenő cikkek sem részben, sem pedig önállóan nem minősülnek befektetési tanácsadásnak. A cikkek célja nem a befektetési döntéshozatal befolyásolása, csupán válogatás a nagyvilág híreiből. A tőzsdei kereskedés komoly kockázatokkal jár, mentálhigiénés problémákat és csődöt okozhat. Amennyiben most ismerkedsz a tőzsdével, először mindenképpen tanulj. Szerencsére már számos magyar szakirodalom a rendelkezésre áll, mindenesetre megjegyeznénk, hogy az amerikai tőzsdén való kereskedéshez elengedhetetlen az angol nyelvtudás.