MoneyBull- A legérdekesebb gazdasági hírek egy hel

A titokzatos kínai divatalkalmazás, ami kicsinálhatja az összes ruhamárkát

2021. augusztus 24. - MoneyBull

 

Anushka Sachan minden este lefekvés előtt előveszi a telefonját, hogy bejelentkezzen egy online ruhákat értékesítő alkalmazásba. 

210805162321-restricted-01-shein-feature-super-169.jpeg

Ez egyfajta szokássá vált nálam” - mondta a 20 éves hongkongi egyetemi hallgató. “Elalvás előtt annyit szoktam mondani, hogy okés, még egyszer bejelentkezem, hogy lecsekkoljam mi a helyzet.”

Sachan által használt platform a Shein nevű kínai mobilalkalmazás, ami gyorsan felkeltette a tizenéves TikTok felhasználók érdeklődését - írja legújabb feltáró cikkében a CNN Business. 

A Shein egy nagyon titokzatos vállalat, ami az elmúlt hónapokban azért került a címlapokra, mert az Egyesült Államokban, appletöltésekben felülmúlta az Amazont, (NASDAQ: AMZN) illetve újgenerációs vásárlási kultuszt teremtett. Bár egyértelműen nem derül ki az alkalmazásból, de a Shein kínából származó ruhákat árul a világ minden pontjára. Hetente több száz új kollekciót dobnak ki a piacra, így a trendek az eddiginél is gyorsabban változnak.

Egyes szakértők azt mondják, hogy a Shein a Zarát és a H&M-et a saját játékukban győzi le, ugyanis ennyire gyors kollekcióváltásra a fenti cégek sem képesek. 

“Lassúvá teszik a gyors divatot” - ezt már Erin Schmidt, a Coresight Research kiskereskedelemmel és technológiával foglalkozó globális tanácsadó és kutatócég vezető elemzője tette hozzá. 

210805162655-restricted-03-shein-feature-super-169.jpeg

Megváltoztatták a modellt

Sachan naponta ellenőrzi a Shein alkalmazást ugyanazokból az okokból, mint sokan mások: pontot szerezni. Minél többet kap, annál többet spórolhat a vásárlásokon. A Shein mindent díjaz az ügyfeleknek. Az alkalmazás megnyitásáért és az élő közvetítések megtekintéséért pontok járnak. Még külön online outfit ötletversenyeket is hirdetnek, a résztvevők pedig szintén tokeneket kapnak érte. 

“Eléggé addiktív” - mondta Sachan, aki úgy jellemezte a vásárlási élményt, mint egy mobiljátékot. 

A Shein sikere főleg abban merül ki, hogy kínai cég lévén, hipergyors gyártási folyamatot tudott kialakítani, az árak olcsóbbak, mint a legtöbb fast fashion márkánál és adatalapú termékkínálattal rendelkeznek.

“Abbahagytam a vásárlást a H&M-ről, amikor elkezdtem használni a Sheint” - mesélte Sachan, aki gyakran felkutatja az oldalt új kiegészítők után. Elmondása szerint, egyszer sikerült megkaparintania egy nyakláncot 9 hongkongi dollárért. (kb. 344 forint)  “Szinte ugyanazokat a dolgokat kapom, mint a H&M-ben, de olcsóbban” - teszi hozzá.

shein3.jpeg

Feltörekvő csillag

A Sheint még 2008-ban Chris Xu alapította, bár akkoriban ZZKKO néven futott. A Coresight Research szerint az alkalmazás kitalálója marketing- és keresőoptimalizálási tanácsadó volt, ezen tapasztalatai pedig hasznosnak bizonyultak a webhely hatékony algoritmusának megalkotásában. 

“A cég eleinte kizárólag esküvői ruhákat árult” - mondta Schmidt. Később átállt az általános női ruházatra, illetve kiegészítőkre és felvette a Sheinside nevet. 2015-ben a cég ismételten átnevezte magát mondván, hogy olyan nevet szeretne, amely könnyebben megjegyezhető és jobban kereshető az interneten. Így lett egyszerűsítve Shein.

A Shein robbanásszerű növekedését nagyban segítette a COVID járvány, és azon kevés kínai márkák egyikévé vált, mely mindenütt elismerést szerzett. Tavaly októberben ez lett a világ legnagyobb online divatcége, (a saját brand alatt árult márkák tekintetében) az Euromonitor International adatai alapján. A kutatócég több információt nem volt hajlandó közölni, mert saját projekt részeként vizsgálta a piacot. 

A Shein főként a Zarával és a H&M-mel versenyez azon ügyfelekért, akik olcsóbban szeretnék megkaparintani a legújabb trendi darabokat. Bár mind a három cég saját neve alatt értékesíti a termékeket, azért van egy kis különbség. A Shein csak és kizárólag mobilalkalmazáson és weboldalon elérhető, míg a másik két versenytárs fizikai boltokkal is rendelkezik, ezért ők nagyobb réteget szolgálnak ki, valamivel magasabb áron. 

shein5.jpeg

A Shein fő vetélytársainak a Magyarországon annyira nem ismert brit Boohoo és ASOS-t tartják, melyek marketingbüdzséjük jelentős részét online térben költik el. Ezek a cégek is fiatal nőkre pozicionálták magukat és olcsóbb ruházati darabokat árulnak.

Csak az idei év első felében, több mint 81 milliószor töltötték le a Shein alkalmazását. Az App Annie és a Sensor Tower elemzőcégek szerint május közepén megelőzte az Amazont, és ez lett a legtöbbet telepített vásárlási alkalmazás az Egyesült Államokban. Ez korábban csak a Wish-nek sikerült (NASDAQ: WISH), amely még vezeti az összetett listát a világon. 

A Shein arra készteti a felhasználókat, hogy térjenek vissza az alkalmazásba, gyakorlatilag mindenért jutalmazva őket. Ez kedvezményt eredményez, ami ismételt vásárlásra ösztönzi az embert. És ez a körforgás így megy a végtelenségig. 

“Bár az Amazon mostanában visszavette a letöltési elsőséget, a napi telepítési számban nincs szignifikáns különbség” - mondta Craig Chapple, a Sensor Tower európai, közel-keleti és afrikai mobil szektor stratégája. 

“Az elmúlt hónapokban a Shein valóban felrobbantotta a közösségi médiát és a hírportálokat. Mindenki meg szeretne tudni mindent erről a vállalatról.” - mondta Schmidt.

Sajnos azonban nagyon kevés információ látott eddig napvilágot a Shein-ről, a belső működéséről pedig szinte semmi, annak ellenére, hogy ez Kína egyik legértékesebb magánvállalkozása. A PitchBook szerint a Shein értéke tavaly augusztusban 15 milliárd dollár volt. Idén nyáron ez megduplázódott és elérte a 30 milliárd dollárt, miközben az éves bevétele elérte a 10 milliárd dolláros álomhatárt - legalábbis a Bloomberg szerint, akik meg nem nevezett forrásokra hivatkoztak. 

A Shein befektetői között olyan nagy nevek vannak, mint a Sequoia Capital China és a Tiger Global. A CNN szeretett volna készíteni interjút a Shein vezetőségével és a befektetőkkel, de az interjúkérést elutasították. 

210806103825-06-shein-feature-super-169.jpeg

Telített volt a piac, mégis találtak rést maguknak

A Shein határozottan globális vállalkozásként pozicionálja magát, nagy hangsúlyt helyezve a lokális forgalmazása. Több, mint 220 országba vagy területre szállít. A hírek szerint külön logisztikai központjuk van Európában, ezért tudnak egy-két héten belül mindent szállítani.

Információnk szerint az Alibaba és a Wish is tervez európai logisztikai központot, pont Magyarországon. (A hír még csak pletykaszintű - hivatalosan senki nem erősítette meg.)

A Shein weboldal nem említ háttértörténetet, sőt még azt sem, hogy hol található a cég, csak annyit közölnek, hogy nemzetközi vállalat.  A siker is nagyban köszönhető ennek, sokan nem is vásárolnának onnan, ha kiderülne, hogy jól befotózott Aliexpress-szintű ruhákat árulnak.

Ráadásul a kínai-amerikai konfliktusnak köszönhetően sokan bojkottálják a kínai cégeket, az amerikai tőzsdén hatalmas esésben vannak a kínai részvények. A Shein is tőzsdei bevezetés előtt áll, várhatóan 44 milliárd dollárra fogják értékelni, de egyelőre kivárnak, hátha lenyugszik addig a piac. 

“Tekintettel arra, hogy a jelenlegi gopolitikai feszültségek miatt milyen a légkör, észszerű lehet, hogy a Shein annyira nem reklámozza a kínai gyökereit. Csak üzletet szeretnének kötni és a politikával nem foglalkozni. Talán ez megbocsájtható nekik” - mondja Matthew Brennan, aki a China Channel kutatócég alapítója és a kínai mobiltechnológia szakértője. 

A cég körüli titkolózás azonban zavaró lehet. Egyes ügyfelek, például Sachan, aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy számos dolog nem átlátható, nem tudni milyen minőségű, beszerzési forrású anyagokból készültek a ruhák és a kiegészítők, a dolgozók pedig milyen munkakörülmények között dolgoznak. 

A szakértők megjegyzik, hogy a vállalat értékelését is megnehezíti, hogy csupán minimális adat áll rendelkezésre, bár a letöltési statisztikák gyakran szilárd mutatók arra, hogy mennyit is érhet egy adott márka.

Villámgyors divat

shein_katy.jpeg

A Shein gyors hírnevet szerzett magának azzal, hogy meghökkentette a közösségi médiát fogyasztó tömeget a megfizethető, divatos ruháival. A vállalat nagymértékben támaszkodik az influenszerekre és a sztárokra, olyan hírességekkel dolgoztak együtt, mint például Katy Perry vagy Nick Jonas. 

A márka különösen népszerű TikTok-on a Z generációs vásárlók körében, ahol trend lett, hogy 1000 dolláros vásárlásokat mutatnak meg. Szakértők azonban egyöntetűen azt mondják, hogy a Shein sikere az, hogy elhozta a valós idejű kiskereskedelmet online formában. 

A Shein kifejlesztett egy saját algoritmust, amely pásztázza a netet, beleértve a saját hatalmas ügyfél-adatbázisát, hogy megtudja: milyen divatcikkek a jelenlegi és várhatóan a jövőbeli trendek a keresésekben, mire reagálnak az emberek a versenytársak webhelyein. A kínai cég ezeket az adatokat egyből tervezőknek küldi, akik új ruhák kitalálására használják fel. A Shein még a gyors márkák között is villámsebes. A cég napi 500 új termékkel frissíti a kínálatot. 

A Sheinnek sikerült kihasználnia Kína gyártási képességeit is, ami lehetővé tette, hogy jelentősen csökkentsék az átfutási időt. Kutatók becslése alapján a gyártási ütemterv átlagosan három-hét nap, miközben a Zara átlagosan háromhetes időtartalommal dolgozik. 

Újságírók komoly nyomozás árán megtudták, hogy a Shein beszállítói a cég háttérszoftverét használják, ami lehetővé teszi számukra, hogy azonnal információkat szerezzenek a felhasználói kattintásokról és megrendelésekről.

“Integrálták rendszereiket a gyárukkal” - mondta Schmidt. Annak alapján, hogy mi a trend, például ki mire kattint, mi lesz népszerű, az algoritmus jelez a gyárba és azt mondja: kezd el ezt és ezt az anyagot használni, ilyen fazonnal és valami hasonló ruhát gyárts le. Lényegében az összes közvetítőt kivágták a folyamatból. 

A Shein óvatos, először csak kis tételeket készít mindaddig, amíg ki nem derül, hogy sikeres-e az adott darab. Ha gyorsan elfogy, a Shein hatalmas megrendelést ad le. Amennyiben nem lesz népszerű, olcsón kiszórja azokat és megy a következő variációra. 

A túlfogyasztás iskolapéldája

Bár a Shein az egyik legnagyobb név most a piacon, számos ember ignorálja az alkalmazást, ugyanis komoly aggályok merülnek fel a gyártási folyamatok környezeti hatása miatt. Sachan maga részéről a pazarlással és túlfogyasztással kapcsolatos problémákat hozta fel egyik okként, amiért kevesebbet szeretne vásárolni az alkalmazásban még akkor is, ha úgy érzi: minden nap be kell jelentkeznie. 

Te rendeltél már róla? Mi a véleményed?

Forrás: CNN, Bloomberg, MoneyBull
Képek forrása: CNN

Fontos: Az oldalon megjelenő cikkek sem részben, sem pedig önállóan nem minősülnek befektetési tanácsadásnak. A cikkek célja nem a befektetési döntéshozatal befolyásolása, csupán válogatás a nagyvilág híreiből. A tőzsdei kereskedés komoly kockázatokkal jár, mentálhigiénés problémákat és csődöt okozhat. Amennyiben most ismerkedsz a tőzsdével, először mindenképpen tanulj. Szerencsére már számos magyar szakirodalom a rendelkezésre áll, mindenesetre megjegyeznénk, hogy az amerikai tőzsdén való kereskedéshez elengedhetetlen az angol nyelvtudás. 

A bejegyzés trackback címe:

https://moneybull.blog.hu/api/trackback/id/tr4916668900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Örömhernyó 2021.08.24. 15:49:06

Megverik a kínaiak a nyugatiakat a kapitalizmus nevű játékban saját térfélen. Nem az első eset és nem is az utolsó.

midnightcoder2 2021.08.24. 17:02:09

A divat így is, úgy is faszság akár a H&M akár a kicsi kínaiak akár bárki más csinálja. Azért lecserélni egy ruhát mert valaki fasz a világ másik felén kitalálta hogy más a menõ, az emberi hülyeség netovábbja.

ungabu 2021.08.24. 19:02:47

@Örömhernyó: Szart venni olcsón valóban jobb mint ugyanazt a szart megvenni drágán. Csak ettől még szar marad.

Egyébként én még nem hallottam eddig a boltról, szóval köszönöm a bemutatást. Vásárolni mondjuk nem fogok innen de legalább tudom hogy van ilyen is. Wish is kimaradt. Ez a Kínából olcsót ahogy látom a beszámolókat mindig azt jelenti hogy valami hót gagyi, elméretezett akármi érkezik meg aminek semmi köze a képekhez.

A cikkhez visszatérve, ASOS-on azért rengeteg márkás, drága ruha is van. Saját márkás cuccaik se annyira olcsó kategória, kb Zara, H&M teteje.

neet- 2021.08.24. 20:38:58

És vajon a divatmajmok többsége tudja-e, mennyire nem öko a 123. csini rucit megvenni, aztán 2x felvenni és megint újat venni, mert a tavalyi nem trendi? Az emberek egy igen nagy részének bámulatosan sok pénze van tönkretenni a bolygót (aka minden felesleges vackot megvenni túl sok gondolkodás nélkül). Két dolog: 1. vigyázz a cuccaidra és 2: ne hízz meg. Ilyen egyszerű. A divatot meg el lehet felejteni. Mármint AZT a divatot.

para_noir 2021.08.25. 09:52:42

A HM meg a többi fast fashion lán ugyanazt a gagyi kínai szart forgalmazza, mint a kínai oldal, csak ők tesznek rá egy méretes haszonkulcsot, a kínaiak meg ha ugyanannyit raknának rá, akkor is olcsóbbak lennének, mert ők maguk gyártják, ha meg kevesebbet raknak rá, akkor kategóriákkal olcsóbbak lesznek. Nincs ebben semmi furcsa.

énisfélek 2021.08.25. 11:01:24

A nyár elején a zasszonnyal bementünk egy óriási kínai ruhaboltba. Szerettünk volna venni egy olyan nyári ruhát, ami nem csiricsáré mintás, de egy sem volt ilyen, mindegyik ruha olyan olt, mintha egy roma lagzira tervezték volna. Szerettünk volna venni nekem néhány egyszerű pólót, amin nincs 40 centis "menő" felirat, de egyetlen ilyen sem volt a kb százféléből. Amíg a kínaiak csak ilyen undorítóan ízléstelen, ocsmány termékeket tudnak előállítani, addig egy hülye is talál magának rést ezen a piacon.

_Alex__ 2021.08.25. 13:52:32

Ha már várjuk az ökó világvégét akkor ez az egyik szegmens amit alaposan át kellene nézni. Bizonyos szektorok halálba vannak szívatva (menj max biciklivel de inkább ülj otthon, ne egyél húst mert bűn stb) másokkal meg senki nem foglalkozik pedig ha valami felesleges az az ilyen szarok vásárlása. Az ember max évi 2-3 alkalommal venne ruhát, olyat és annyit amennyire szüksége van, bőven elég lenne.

Kyria 2021.08.25. 21:41:41

Régebben rendeltem tőlük is, meg a Chicwish-ről is, meglepően jó minőségűek voltak, csak - akkor még - elég lassan értek ide, hetekig tartott a szállítás.

Kyria 2021.08.25. 21:55:00

@ungabu: ASOS-on is, meg úgy általában a nagyobb "rongy"vállalkozásokon úgy éri meg, ha vagy akciós (itt persze picit rizikós, hogy lemaradsz, mert elkapkodják). Vagy berakod a kosárba és vársz. Láss csodát, 1-2 nap múlva kupon érkezik... Ahol ezek a trükkök nem működnek, az a BestSecret, mert ha ott 1 percen belül nem veszed meg, csak a sold out cimkét nézheted, na de az egy más kategória is. Idehaza az Answear, Aboutyou, Fashiondays-en szuper cuccokat veszek max. féláron, az ASOS-on akciósan még olcsóbbak. A Yoox-on lehet még vadászni különlegességeket, na persze idő, az kell hozzá, amíg végigpörgeti az ember a kínálatot, bár a szűrőkkel, sorrendbe állítással ez is gyorsítható.

Kyria 2021.08.25. 22:03:08

@_Alex__: Elégnek elég - egy rakat ruhám sosem volt rajtam, másik rakat max. 1x-2x - csak hát a "vadászat" izgalma. Meg amikor a csomag megérkezik...:)))
És tudom, valószínűleg jönnek majd a ledorongoló kommentek, de hát ez van, nem vagyunk egyformák.

eßemfaßom meg áll 2021.08.26. 06:56:51

@Kyria: Miattad döglenek a bébifókák és halnak meg az emberek a villámárvizekben.

metal · http://electric.blog.hu 2021.08.26. 10:14:00

13 bőrkabátom van otthon, ebből 3 még sose volt rajtam. Akkor ezek most már nem divatosak) :)

Billy Hill 2021.08.26. 13:16:32

@metal: Meg lassan nem tudod mikor hordani őket, mert tél után rögtön jön a nyár (arra meg a tél)...

Dan da Man 2021.08.28. 09:31:42

@midnightcoder2: Sokadik alkalom, hogy maximálisan egyetértek. Kár, hogy politikailag ennyire távol állunk egymástól. De legalább egy gondolkodó ember van a billentyűzet mögött, és nem egy troll...

Szóval üdvözlet, és örülök, hogy más is így gondolkodik...
süti beállítások módosítása