A Tesla pénteken bejelentette, hogy megjelent a várva várt szoftverfrissítés, mely lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy hozzáférést kérjenek a teljes önvezető mód (FSD) béta programjához. A funkciót azonban nem mindenki használhatja: csak a magas biztonsági pontszámmal rendelkező Tesla tulajdonosok nyomhatnak rá a letöltés gombra. Ettől függetlenül az amerikai Nemzeti Közlekedés Biztonsági Tanács komoly aggodalmát fejezte ki az újdonság miatt.
Az FSD Beta korai hozzáférést biztosít a járművezetőknek a még nem teljesen hibamentes új funkciókhoz, beleértve az automatikus kormányzást a városi utcákon, amely lehetővé teszi a tulajdonosok számára, hogy a Tesla modelljük automatikusan navigáljon összetett városi környezetben anélkül, hogy a saját kezükkel mozgatnák a kormányt.
A jövő már itt van
Az FSD Beta, a Tesla prémium vezetést segítő szoftvercsomagjának befejezetlen változata, melynek mindenki által használható verzióját a vállalat, az Egyesült államokban, 10 ezer dollárért vagy havi 199 dollárért értékesít.
A kész FSD-t azzal az ígérettel forgalmazzák, hogy a szoftver lehetővé teszi a Teslának, hogy automatikusan sávot váltson, navigáljon az autópályán, magától beparkoljon a szabad helyekre, vagy a parkolóból kiguruljon. Ennek továbbfejlesztett változata az FSD Beta, mely teljes önvezetést ígér.
Az FSD Beta hozzáférést biztosít a járművezetőknek az "automatikus kormányzás a városi utcákon" funkcióhoz, mely még Elon Musk szerint sem tökéletes. Ez lehetővé teszi a járművezetők számára, hogy a kocsi automatikusan navigáljon városi környezetben más járművek, gyalogosok, kerékpárosok és háziállatok mellett anélkül, hogy saját kezünkkel mozgatnánk a kormányt.
A sofőröknek azonban figyelmesnek kell maradniuk, mindkét kezüket a kormányon kell tartaniuk, hogy ha bármi veszélyt éreznek, azonnal át tudják venni a vezetést.
Ettől függetlenül a Tesla egyik vezetést támogató rendszere (beleértve az Autopilot, prémium Full Self-Driving és FSD béta) sem teszi az elektromos járműveket autonómmá. A cég korábban mintegy 2000 ember számára tette elérhetővé az FSD Beta-t, akik főként a cég alkalmazottai voltak.
A kormány válasza
Múlt héten, amikor Musk új részleteket jelentett be az FSD béta programról, Jennifer Homendy, Nemzeti Közlekedés Biztonsági Tanács vezetője aggodalmának adott hangot a vállalat tervei miatt a The Wall Street Journalnak adott interjújában.
" Alapvető biztonsági kérdéseket kellene még megoldani, mielőtt a Tesla kiengedi az FSD Beta-t a széles körű használatra" - mondta Homendy.
Az NTSB vezetőjét az is bosszantotta, hogy a cég egy befejezetlen termékét nem biztonsági szakemberekkel tesztelteti, hanem a nagyközönséggel.
Homendy azt is megjegyezte a Washington Post-nak adott interjújában, hogy a Tesla a "teljes önvezető" kifejezést használja a 2. szintű vezetést ségítő rendszerénél, ami megtévesztő és zavaró.
Musk a múlt héten egy tweetjében felhívta a figyelmet arra, hogy az FSD Béta most olyan jónak tűnik, hogy téves elképzelést kelthet arról a sofőrökben, hogy nem kell figyelniük a vezetésre, miközben az FSD Beta be van kapcsolva.
Biztonsági pontszám
Elon Musk hónapok óta ígéri a Tesla-tulajdonosainak az FSD béta letöltési lehetőségét. Még 2021 márciusában egy tweetjében azt írta, hogy minden előfizetőnek meg fog jelenni a letöltési gomb az FSD bétához, amint az autójuk csatlakozik a Wi-FI-hez.
Ezt a kijelentését azonban később megváltoztatta. A Tesla elkezdett biztonsági pontszámokat adni a járművezetőknek és ez alapján dől el, hogy ki kaphat hozzáférést az új funkcióhoz.
Néhány tulajdonos megosztott a CNBC-vel képernyőfotót, melyen az látszik, hogy a rendszer biztonsági pontszámot rendelt a felhasználóhoz. Hasonlónak tűnik mint, a biztosítási kockázati tényező szám.
A Tesla egy táblázatban mutatja az alábbi információk pontszámát:
- Várható ütközési gyakoriság
- Előreütközés-figyelmeztetés 1000 mérföld alpján
- Kemény fékezés
- Agresszív kanyarodás
- Nem biztonságos követési távolság
- Autopilot kényszerített lekapcsolás
Úgy tűnik, hogy a Tesla rendszere jelenleg azt nem méri, hogy a sofőrök milyen gyakran nem tartják a kezüket a kormányon, milyen gyorsan veszik át a vezetést amikor a rendszer erre felszólítja őket, illetve mennyire következetesen tartják a szemüket az úton.
Csak azon a felhasználók férhetnek hozzá az FSD Beta verziójához, akik a Tesla véleménye szerint egy teljes hétre lebontva kiváló vezetési eredményekkel rendelkeznek.
Te hogy látod? Valóban eljött az idő arra, hogy ez a funkció széles körben bevezetésre kerüljön?
Forrás: CNBC, MoneyBull
Jogtiszta képek forrása: Envato